Her kan du læse om, hvordan Svane Rejser forholder sig til en række forhold relateret til corona-virus og din rejse
Der er mange spørgsmål og usikkerheder tilknyttet corona-virussen. Vi har samlet nogle af de spørgsmål, som vi oftest får stillet.
Du kan blandt andet blive klogere på følgende:
Hvordan er Svane Rejser’s åbningstider lige nu?
Læs her hvorfor du trygt kan bestille en rejse på trods af corona
Hvornår får jeg mine penge retur, hvis min pakkerejse er blevet annulleret som følge af Udenrigsministeriets rejsevejledning?
Skal jeg slutbetale beløbet for min rejse, som jeg har planlagt med Svane Rejser?
Kan jeg afbestille min rejse?
Hvad gør jeg, hvis jeg skal ud at rejse?
Hvornår kan jeg forvente at høre fra jer, hvis min kommende rejse er berørt?
Hvordan er Rejsegarantifondens nye særregler for refundering af rejsekunders penge?
Hos Svane Rejser forsøger vi at gøre din rejse så tryg så mulig i en verden, hvor vi pludselig skal forholde os til nye og ukendte ting.
Hvis du er bekymret, så forstår vi dig godt – men vi er også klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål.
Send en mail til os, så svarer vi meget gerne på alle dine spørgsmål så godt, vi formår. Udviklingen går hurtigt, og der sker hele tiden nye ting med reglerne for karantæne, vilkårene for annulleringer af rejser, flyrejser, hotelbestillinger, osv, osv.
Vi prøver at holde os up-to-date med udviklingen så godt vi kan, så vi kan svare vores kunder korrekt på alle deres spørgsmål om tidligere rejser og nye rejser ude i fremtiden.
Vores mailadresse er svane@svanerejser.dk
Hvordan er Svane Rejser’s åbningstider lige nu?
Svaner Rejser’s kontor i Bagsværd er midlertidigt lukket pga. corona-virus. Vi følger regeringens og sundhedsmyndighedernes opfordring til at arbejde hjemmefra størstedelen af tiden, og der er således midlertidigt ingen mennesker på kontoret i Bagsværd og vores telefoner er lukket pt.
Men vi svarer naturligvis gerne på mail alle dage i ugen, så skriv gerne til vores mail, hvis du gerne vil i kontakt med os.
Vores mail er: svane@svanerejser.dk
Vi giver naturligvis besked lige så snart, at denne situation ændrer sig.
Læs her hvorfor du trygt kan bestille en rejse på trods af corona
– Pakkerejseloven altid dækker dig, når du køber en rejse inkl. fly og hotel hos os. Skulle din rejse blive annulleret grundet rejseforbud, får du dine penge refunderet.
– Du kan altid fortryde din rejse indtil 60 dage før afrejsen.
– Pakkerejsegarantien gælder alle rejser – uanset om du bestiller en rejse til i morgen eller til næste år. Du får ALTID ALLE dine penge igen, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejsen.
– Vi aflyser rejsen senest 14 dage før afrejse, hvis landet på det tidspunkt er orange, dvs. at Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til landet. På den måde har du altid mulighed for at finde en anden ferie til et andet sted.
Hvornår får jeg mine penge retur, hvis min pakkerejse er blevet annulleret som følge af Udenrigsministeriets rejsevejledning?
Vi behandler løbende de mange aflysninger, og vi kontakter løbende vores gæster i god tid, hvis de er berørt. Men på grund af corona-virussen tager det længere tid at sagsbehandle end normalt, så vi beder jer venligst om at være tålmodige. Men du kan helt sikkert forvente at høre fra os senest 14 dage før din planlagte afrejsedato.
Planlagte afrejser i perioden 11. maj – 31. august 2020
Vi har sendt alle vores kunders annullerede afrejser ind til Rejsegarantifonden for denne periode og afventer nu sagsbehandling. Fonden har meget travlt, så der kan godt gå noget tid, inden sagerne er færdigbehandlet, så vi beder jer om at være tålmodige. Sommeren er jo traditionelt en travl periode for rejsebureauer med mange gæster og mange afrejser til hele verden.
Vi henviser i den forbindelse til Rejsegarantifonden på www.rejsegarantifonden.dk/covid-19-info/, hvor udbetalingsprocessen kan følges. For god ordens skyld skal nævnes, at Rejsegarantifonden er den offentlige tilsynsførende myndighed for rejsebranchen.
Skal jeg slutbetale beløbet for min rejse, som jeg har planlagt med Svane Rejser?
Du skal foretage planmæssig restbetaling til alle de lande, hvor Udenrigsministeriet har åbnet op for ikke-nødvendige rejser til.
Går din rejse til et land, som Udenrigsministeriet ikke anbefaler ikke-nødvendige rejser til, så behøver du ikke foretage slutbetaling, da din rejse ikke vil blive gennemført pga. Udenrigsministeriets rejsevejledning.
Vi kontakter dig i så fald senest 14 dage før din planlagte afrejsedato.
Kan jeg afbestille min rejse?
Du har ret til at afbestille din pakkerejse og få pengene for rejsen refunderet, hvis rejsen skulle have være afviklet inden den 31. august 2020. Det skyldes, at Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til udlandet indtil denne dato – med undtagelse af destinationerne Norge, Tyskland og Island, hvortil grænserne åbner 15. juni.
Du kan få pengene refunderet, hvis der er mindre end 7 dage til afrejsen. Dette gælder også selvom de ændrede rejsevejledninger er gældende frem til 31. august 2020. Du kan med andre ord ikke vederlagsfrit afbestille din rejse nu, hvis din afrejse først er planlagt efter 31. august 2020, hvor situationen kan se anderledes ud.
Hvis du afbestiller din rejse, er det lige nu ikke muligt for os at sige, om du herefter modtager en voucher til rejsen på et senere tidspunkt, eller om du får beløbet betalt tilbage kontant. Vi ved heller ikke, hvornår dette bliver afklaret.
Det skyldes, at situationen med corona-virussen er så ekstraordinær, at betingelserne i loven om pakkerejser i visse forhold regnes for at være trådt ud af kraft. De fremtidige betingelser i forhold til loven om pakkerejser afhænger af politiske beslutninger, som vi – ligesom resten af rejsebranchen – afventer. Når vi ved det, vil vi naturligvis give besked om det.
Du får selvfølgelig helt sikkert dine penge retur, hvis du vælger at afbestille din rejse. Det er blot hvornår og hvordan, der lige nu er tvivl om grundet de specielle forhold, der hersker lige nu.
Hvad gør jeg, hvis jeg skal ud at rejse?
Vi følger situationen nøje og vil gøre alt for at klæde dig på med de korrekte oplysninger inden rejsen. Men tingene ændrer sig løbende – og til tider meget hurtigt – så derfor er det også vigtigt, at du selv starter med at undersøge forholdene omkring rejsen grundigt på troværdige hjemmesider som f.eks. Udenrigsministeriet, Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut.
Skal du rejse efter den 31. august 2020, er der lige nu ikke noget, der forhindrer dig i at rejse fra officielt hold, hvis dit rejsebureau gennemfører rejsen som planlagt. Men det kan vi også have svært ved at oplyse dig om pt.
Det skyldes, at vi ikke altid ved, om rejsen rent faktisk kan gennemføres, fordi mange krydstogt-rederier, hoteller og flyselskaber har indstillet deres aktiviteter eller begrænset dem meget.
Samtidig nytter det ikke rigtigt noget, at vi danskere igen har tilladelse til at rejse ud i verden engang i fremtiden, hvis flere lande stadigvæk ikke tillader turister at rejse ind i deres land – og derved umuliggør for os at opfylde vores planlagte rejse.
Lige så snart vi ved det, vil du selvfølgelig også få besked af os, hvis din bestilte rejse er berørt eller ikke kan gennemføres af andre årsager.
Hvornår kan jeg forvente at høre fra jer, hvis min kommende rejse er berørt?
Vi kontakter som sagt ALLE, der bliver berørt af annulleringer. Vi kontakter naturligvis de kunder først, som er mest akut, dvs. vi tager sagerne i dato-orden iht. afrejsetidspunkt. Skal du først rejse om 7 dage eller mere, kan der derfor godt gå noget tid, før du hører fra os.
Men du skal ikke være bekymret, og du behøver ikke kontakte os. Vi skal nok kontakte dig rettidigt inden rejsen og give dig besked om, hvordan du skal forholde dig.
Hvis du alligevel kontakter os, så skal vi venligst bede dig om at sende os en mail på svane@svanerejser.dk.
Hvordan er Rejsegarantifondens nye særregler for refundering af rejsekunders penge?
Folketinget vedtog den 26. marts 2020 en ændring af rejsegarantifondsloven, som udvider Rejsegarantifondens formål i ekstraordinære situationer, der påvirker væsentlige dele af rejsebranchen. Det vil sige, at med de nye regler får Rejsegarantifonden helt ekstraordinært mulighed for at undersøge muligheden for at dække dit evt. tab, fordi din rejse blev annulleret på grund af corona-virussen.
Med denne lovændring i Rejsegarantifondens regler har Svane Rejser som rejsebureau nu mulighed for at anmode fonden om at tilbagebetale vores kunder, der har købt en pakkerejse, som ikke kunne gennemføres, fordi Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger frarådede ikke-nødvendige rejser til rejsemålet på grund af fare for corona-virus.
I dag er de nye regler for Svane Rejsers aktuelle kunder kun relevant for forlængelsen af særreglerne til perioden 11. maj – 31. august 2020. De tidligere perioder i år for tilbagebetaling er dækket for vores kunders vedkommende. Alle kunder, som er berørte af ovennævnte periode, vil blive kontaktet direkte af os.
Det er svært at sige noget helt sikkert om, hvornår en evt. tilbagebetaling af din rejse sker til dig – og vi opfordrer under alle omstændigheder til tålmodighed, idet Rejsegarantifonden i sagens natur modtager mange henvendelser fra rejsebureauerne om sagsbehandlinger ift særreglerne. Desuden skal Rejsegarantifonden også omstille sig på nogle punkter ift deres sagsbehandling af evt. udbetaling af refunderinger. Så med andre ord er det en proces, der godt kan tage lidt tid.
Men sagerne om refundering af tabte rejser ligger altså lige nu hos Rejsegarantifonden og IKKE hos Svane Rejser. Vi henviser til fonden for yderligere spørgsmål.
Vi sætter meget stor pris på både jeres forståelse og tålmodighed i denne ekstraordinære tid – både lige nu og i fremtiden.
Tak for det!
Her kan du evt. finde svar på andre spørgsmål, du måtte have.
Ovenstående tekst skulle gerne være korrekt, men vi er alligevel nødt til at tage forbehold for evt. fejl og mangler i ovenstående text, da forholdene som sagt hele tiden ændrer sig.