Betingelser for rejser med Svane Rejser
Generelle rejsebetingelser for rejser med Svane Rejser, SingleRejser, Svane Reiser, Cuba Rejser, Kuba Resor og Cuba Reiser (herunder blot kaldet Svane Rejser)
Betingelserne regulerer aftaleforholdet mellem Svane Rejser og dig, som køber en pakkerejse. Aftalen indgås og gennemføres i overensstemmelse med Pakkerejseloven (Lov nr. 1666 af 26/12/2017 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer)
Med det følgende gør vi dig som rejsende med Svane Rejser opmærksom på aftalegrundlaget for bestillingen af din rejse således, at det står helt klar for dig under hvilke vilkår, at aftalen om rejsen er indgået med Svane Rejser.
Det er meget vigtigt, at du som rejsende tager dig tid til at sætte dig ordentligt ind i aftalegrundlaget for rejsen. På den måde har du mulighed for at kontakte os i god tid inden rejsen, hvis der er noget, du ikke forstår eller, hvis du er uenig i dele af aftalegrundlaget.
Dette sikrer både dig selv og os imod overraskelser på rejsen – og din ferie bliver præcis så god, som Svane Rejser har planlagt den til at være.
Vores generelle rejsebetingelser er udarbejdet i henhold til lovgivningen. Aftalegrundlaget indeholder punkter som tilbud på rejsen, hjemmesidens turbeskrivelse, faktura, rejseplan, praktiske oplysninger om rejsen, generelle rejsebetingelser og praktiske oplysninger.
Uanset om rejsen bestilles via telefon, hjemmeside eller mail, så forudsætter Svane Rejser, at du har sat dig ind i de generelle rejsebetingelser, og at du accepterer dem.
Vi tager forbehold for skrive- og prisfejl.
Sæt dig ind i aftalegrundlaget
Det er altid fakturaen og den tilknyttede rejseplan, som har de aktuelle oplysninger for jeres rejse såsom blandt andet navne på alle rejsende, rejseplan, arrangementer og ekstra ydelser.
Bemærk venligst at der i aftalegrundlaget kan være afvigelser fra andet materiale fra Svane Rejser omhandlende din rejse som fx oplysninger på vores hjemmeside.
Så det er altså altid oplysningerne på din faktura og rejseplan, som er gældende!
Køb og aftalens indgåelse samt betaling
Bestilling af rejse kan foregå via internettet, via mail eller ved personlig eller telefonisk henvendelse til Svane Rejser. Køb af en rejse er bindende, når du mundtligt eller skriftligt har meddelt Svane Rejser, at du ønsker at bestille rejsen. Det betyder i praksis, at når du har givet tilsagn om køb af en rejse eller anden ydelse fra Svane Rejser, hæfter du for hele beløbet, dvs. både depositum og restbeløb – også selvom du eventuelt må aflyse rejsen, inden du har indbetalt disse beløb jvf. aftalegrundlaget. Dette gælder uanset årsag og tidspunkt for aflysningen af rejsen.
Svane Rejser anbefaler, at du samtidig med købet af rejsen tegner en afbestillingsforsikring, som dækker afbestilling af rejsen i tilfælde af akut opstået lægedokumenteret sygdom, dødsfald eller ulykkestilfælde hos rejsedeltageren selv, ægtefælle, børn eller forældre.
Udover dette henvises til policebetingelser hos forsikringsselskabet.
Købet af rejsen er bindende for Svane Rejser, når depositum eller den af Svane Rejser fastsatte indbetaling for rejsen, er rettidigt modtaget i henhold til faktura. Aftalen består af aftalebekræftelsen og de generelle bestemmelser samt øvrige informationer på Svane Rejser’s hjemmeside. Samtidig med købet bekræfter du, at du har accepteret Svane Rejser’s rejsebetingelser. Rejsens pris omfatter de ydelser, der er nævnt i aftalebekræftelsen, og som er indeholdt i rejsens pris.
På alle regninger tilkommer adm. og konkursdækning iht. Rejsegarantifonden på kr. 150,- pr. person med mindre andet er oplyst.
Ved indbetaling angives ordre/fakturanummer. Bemærk at du ved bankoverførsel ikke er beskyttet af indsigelsesordningen. Og at der ved betaling via netbank kan gå op til 2 hverdage, inden betalingen modtages hos Svane Rejser.
Derfor henviser vi til brug af Straks-betaling via netbank, hvis du står i en situation, hvor det haster med betaling for en rejse.
Visse rejser kan have særlige betalingsvilkår og strengere afbestillingsvilkår. Hvis der er tale om skærpede betalings- og afbestillingsvilkår, vil det altid fremgå af den fremsendte bekræftelse/faktura.
Depositum
Samtidig med købet af en rejse betaler du et depositum på minimum kr. 4.500,- pr. person.
Har du bestilt en rejse under Svane Rejser’s koncept SingleRejser gælder følgende vedr. depositum:
For en SingleRejse, hvor rejsen koster under kr. 10.000,- betaler kunden minimum kr. 3.500,- i depositum.
For en SingleRejse, hvor rejsen koster mellem kr. 10.000,- til 15.000,- betaler kunden minimum kr. 6.500,- i depositum.
For en SingleRejse, hvor rejsen koster mellem kr. 15.000,- til 25.000,- betaler kunden minimum kr. 8.500,- i depositum.
Eventuel afbestillingsforsikring skal altid betales samtidig med depositum. Køber du en rejse senere end 10 uger før afrejse, betaler du hele rejsens pris ved bekræftelse. Der kan være undtagelser, hvor depositummet forhøjes, såfremt det er påkrævet at udstede flybilletter ved bestilling af rejsen.
Betaling kan ske via bank til:
Arbejdernes Landsbank
Reg.nr: 5366
Konto nr.: 0247791
(NB: Husk altid at angive ordre og fakturanr.)
Du kan også betale med kreditkort via vores hjemmeside www.svanerejser.dk – betal online. For danske firmakort og enkelte korttyper såsom fx Diners Club kan der fortsat være kortgebyrer. Det skyldes, at Diners Club indgår direkte aftaler med både forbrugeren og forretningen om brug af kortet. De er dermed ikke omfattet af reglerne for interbankgebyrer og forbuddet mod opkrævning af gebyrer.
Svane Rejser modtager ikke American Express som betalingskort.
Hvis du betaler din rejse med kreditkort udstedt udenfor EU (se herunder) og Diners Club, forbeholder Svane Rejser sig ret til at opkræve et gebyr svarende til det gebyr, kreditkortselskaberne opkræver Svane Rejser – jvf. Lov om betaling.
Se mere her om gebyrer:
Danske kredit/debitkort og kreditkort/debitkort indenfor EU:
Diners Club – 1.1 % af købsbeløbet, min. Dkk 1,70 ellers gebyr frit.
Kreditkort/debitkort udstedt udenfor EU:
Visa – 3.75 % af købsbeløbet, min. Dkk 1,95
MasterCard, Maestro, Diners Club – 1,1 % af købsbeløbet, min. Dkk 1,95
Slutindbetaling skal ske senest 10 uger før afrejse, med mindre andet er aftalt. Såfremt betalingsfristen ikke overholdes, bortfalder Svane Rejser’s leveringspligt.
Aftaler om specifikke ydelser
Samtlige aftaler om specifikke ydelser såsom fx særlige værelsetyper, beliggenhed, værelse med ”connecting door”, måltider, lufthavnstransport, særaftaler, m.v. skal fremgå udtrykkeligt af ordrebekræftelsen for at have gyldighed. Navne, som de fremgår i passet, oplyses ligeledes ved bestilling. Det er kundens ansvar, at alle navne er korrekte.
Se også afsnit om Kundens ansvar længere nede for yderligere information.
Gebyrer, lokale afgifter, skatter og prisstigninger
Hoteller og biludlejere på destinationerne kan opkræve ekstra gebyrer for deres services. For hoteller er det typisk resortfee og parkering, som i nogle tilfælde opkræves lokalt. For biludlejning er det typisk gebyr for en ekstra chauffør til lejebilen og envejs-gebyrer, hvis du afleverer bilen på en anden lokation end afhentningsstedet.
Bemærk at ekstra forsikringer som dækker udvidet vejhjælp, ekstra dækning af fx dæk, vinduer, nøgler, sidespejle og lignende ikke er inkluderet som standard i udlejningsprisen. Desværre kan sådanne gebyrer ikke inkluderes hjemmefra og skal derfor betales lokalt. Svane Rejser inkluderer det derfor ikke i rejsens pris og kompenserer ikke for eventuelle udgifter.
Gebyr for et såkaldt rent landarrangement bliver pålagt prisen, hvis en kunde ønsker at booke et hotelophold, billeje eller anden ydelse, som ikke indbefatter flyrejsen. Dette anses som værende en individuel reservation, som ikke er underlagt lov om pakkerejser. Ved reservation af en specifik enkeltstående ydelse, pålægger Svane Rejser et reservationsgebyr på minimum kr. 1000,- pr. person.
Gebyr for krydstogt (cruise)
Der vil blive pålagt et gebyr fra kr. 250,- for hver udflugt eller ændring af bookinger, herunder bl.a. navneændring EFTER at cruiset er bestilt hos Svane Rejser. Udflugter skal nemlig altid bestilles samtidigt med cruiset for at undgå gebyr. Alternativt kan kunden eventuelt selv bestille udflugter efterfølgende direkte hos cruise-selskabet inden afrejsen eller direkte på skibet, såfremt dette er en mulighed. Svane Rejser er ikke ansvarlig for, om der er tilgængelige pladser på ønskede udflugter eller bookingfrister af diverse udflugter i forbindelse med cruiset.
Kundens ændringer til rejsen skal ske ifølge nedenstående regler – med mindre andet er aftalt
Såfremt kunden ønsker ændringer i pakkerejsen, skal kunden kontakte Svane Rejser hurtigst muligt. Såfremt det er muligt for Svane Rejser at ændre pakkerejsen, skal kunden afholde de ekstraudgifter, som ændringerne medfører og betale et ekspeditionsgebyr på minimum kr. 1.000,- pr. person på rejsen. Svane Rejser er dog ikke forpligtet til at foretage ændringer af pakkerejsen. Såfremt kunden ønsker at foretage ændringer, og dette ikke er muligt, anses ændringen som en afbestilling af pakkerejsen, jf. afsnit 7, og en ny bestilling.
Såfremt et pakkearrangement, en hotelreservation, en flybillet eller en anden ydelse på rejsen er behæftet med strengere ændringsbetingelser, vil disse være gældende og blive oplyst til kunden ved henvendelse til Svane Rejser.
For visse flybilletters vedkommende er der (efter forudgående aftale) mulighed for, at der undervejs kan foretages ændringer i de oprindelige reservationer mod betaling af nærmere bestemte gebyrer og efter regler. Hvis du har købt en sådan billet med mulighed for ændring, kan Svane Rejser ikke holdes ansvarlig, såfremt det ikke er muligt at få plads på flyet i samme bookingklasse på et senere eller tidligere tidspunkt. I den forbindelse gør Svane Rejser opmærksom på, at langt de fleste flybilletter, der indgår i vores pakkerejser, ikke kan ændres eller refunderes, jvf. luftfartsselskabernes regler, når de først er bestilt.
Kundens overdragelse af rejsen til en anden person skal ske ifølge nedenstående regler – med mindre andet er aftalt
Billetten kan som udgangspunkt ikke overdrages til anden person grundet leverandørernes regler (luftfarts selskaber og div. leverandører). I visse tilfælde vil Svane Rejser undersøge mulighederne og omkostningerne ved en evt. overdragelse. Meddelelsen om den ønskede overdragelse skal indgives til Svane Rejser på mail senest 70 dage inden rejsens påbegyndelse. Meddelelse efter dette tidspunkt medfører, at kunden mister retten til at overdrage pakkerejsen. Overdragelsen kan alene ske, hvis den person, til hvem pakkerejsen overdrages, opfylder de af Svane Rejser’s anførte betingelser og krav for gennemførelsen af rejsen, herunder pas, visum og sundhedsmæssige krav som var gældende ved tidspunktet for aftalens indgåelse.
Kunden, og den person til hvem pakkerejsen er overdraget, hæfter solidarisk for betaling af eventuelle restbeløb og omkostninger som følge af overdragelsen. Bemærk venligst i den forbindelse, at Svane Rejser gør opmærksom på, at langt de fleste flybilletter, der indgår i vores pakkerejser, ikke kan ændres eller refunderes jvf. luftfartsselskabernes regler, når de først er bestilt.
Bemærk!
I højsæsonen er det ofte problematisk at ændre reservationen på hjemrejsen. Husk at reservationen ALTID skal være i samme bookingklasse, som billetten oprindeligt er udstedt som og baseret på. Et ”OK” i flybilletten betyder, at flyselskabet har registreret og bekræftet, at de har reserveret den pågældende transport. Bliver du afvist fra et fly, hvortil du har en bekræftet reservation og gyldig billet, pga. overbooking, træder kompensationsreglerne ifølge EU-lovgivningen i kraft, når du flyver fra en EU-lufthavn eller med et i EU-hjemmehørende flyselskab fra en lufthavn i et 3. land. Flyselskabet skal ifølge disse regler og gøre dig bekendt med dine rettigheder ift. gældende lovgivning.
Svane Rejser er inden pakkerejsens påbegyndelse berettiget til ansvarsfrit at foretage uvæsentlige ændringer i pakkerejsen uden kundens samtykke. Kunden er forpligtet til at acceptere sådanne ændringer, såfremt Svane Rejser inden pakkerejsens påbegyndelse og uden unødig forsinkelse klart og tydeligt oplyser kunden om de pågældende ændringer.
Ændringer af flyrejsen/billetten
Der kan opstå ændringer fra luftfartsselskabet i perioden mellem tidspunktet for bestillingen af rejsen og tidspunktet for afrejse, som Svane Rejser ikke kan hæfte for eller ændre på. Sådanne mulige ændringer vil blive tilsendt kunden, så snart de måtte blive aktuelle fra luftfartsselskabet side. Derfor er meget vigtigt, at du altid tjekker luftfartsselskabets checkin og afrejsetider. Dette fremgår af selskabets website. Der kan komme ændringer om gates og terminaler undervejs. Her henvises til skærmene i lufthavnen.
Ønskes der fra den rejsendes side at ændre rejserute, dato, forlængelse eller helt at annullere flybilletten undervejs, kan dette kun ske såfremt det tydeligt er anført i rejseplanen eller på fakturaen. Gælder dette ikke må flyrejsen/flybilletter anses for ikke at kunne ændres, refunderes, mv.
Prisændringer efter aftalens indgåelse
Aftalen mellem kunden og Svane Rejser træder i kraft ved indgåelsen (dvs. ved modtagelsen af depositum). Frem til 20 dage før afrejsen har Svane Rejser dog ret til at forhøje rejsens pris. Dette kan til tider forekomme, idet alle priser er baseret på de gældende tariffer og valutakurser, som var gældende den dag, hvor tilbuddet/fakturaen er dateret, så Svane Rejser tager forbehold for eventuelle fordyrende ændringer i transportomkostninger, lufthavnsafgifter, valutakurser, skatter, gebyrer, afgifter og lignende.
En stigning i rejsens pris skal varsles snarest muligt og senest 20 dage før afrejse og må ikke overstige 10 % af den averterede pris. Såfremt disse betingelser ikke er overholdt, kan deltagere i rejsen omkostningsfrit afbestille rejsen.
Sker der ændringer i transportomkostninger, lufthavnsafgifter, valutakurser, skatter, gebyrer, afgifter og lignende, som gør rejsen billigere indenfor 20 dage før afrejse, kan kunden ikke kræve prisnedsættelse medmindre der er tale om indenlandske skatter eller afgifter, der fjernes eller nedsættes, således at besparelsen overstiger kr. 100,- pr. person.
Visse lande opkræver lokale skatter i deres lufthavne ved ankomst og/eller afrejse. Disse skatter kan ikke inkluderes i flybilletten og skal derfor afregnes lokalt. Ved lufthavns-skift ved mellemlanding fx i England mellem London Heathrow Airport og London Gatwick Airport eller i Frankrig mellem Aéroport Paris-Orly Lufthavn og Aéroport Paris-Charles de Gaulle, skal du være opmærksom på, at denne mellemliggende transport ikke er inkluderet i flybilletten, og derfor skal afregnes lokalt i de pågældende lufthavne. I skal også være opmærksom på at bagage, der er checket ind, skal afhentes i ankomstlufthavnen og tjekkes ind på ny i afrejselufthavnen.
Bonuspoint for flyrejser er et koncept, som de fleste luftfartsselskaber tilbyder, således at man på flyvninger optjener et antal point, der senere vil kunne omsættes til nye flyvninger eller services. Bemærk at der på nogle billettyper ikke kan optjenes point, fx hvis billetten er solgt til en kampagnepris. Det er kundens eget ansvar at få tilskrevet bonuspoint.
Svane Rejser kan ikke være behjælpelig med at booke flybilletter for optjente bonuspoints. I sådanne tilfælde skal kunden kontakte det relevante flyselskab direkte.
Afbestilling og aflysning
Fortrydelsesret
For køb af pakkerejser gælder der ingen fortrydelsesret, jvf. forbrugeraftaleloven §18, stk.2, nr. 1 samt §7 stk. 2, nr. 5, der undtager personbefordring fra forbrugeraftalelovens anvendelse.
Følgende afbestillingsregler er gældende, medmindre andet er anført på fakturaen:
Vi gør opmærksom på, at der kan være ekstraordinære omkostninger forbundet med enkelte rejser. Disse omkostninger vil i så fald være påført fakturaen.
Uanset årsag vil afbestilling af din rejse ikke medføre tilbagebetaling af depositum.
Ved afbestilling af pakkerejser indtil 90-60 dage før afrejse er 85 % af restbeløbet af rejsen tabt. Ved afbestilling senere end 60 dage før afrejsen er hele rejsens beløb tabt.
Se Køb og aftalens indgåelse længere oppe for yderligere informationer.
Svane Rejser anbefaler, at du tegner en afbestillingsforsikring, som dækker afbestilling i tilfælde af akut opstået lægedokumenteret sygdom, dødsfald eller ulykkestilfælde hos rejsedeltageren selv, ægtefælle, børn eller forældre.
Ud over dette henvises til policebetingelser hos forsikringsselskabet.
Afbestillingsforsikring skal bestilles samtidig med rejsen og beløbet indbetales samtidig med depositum. Beløbet kan ikke kræves tilbagebetalt. I tilfælde af pludselig opståede uroligheder på rejsemålet kan kunden indenfor 14 dage før afrejse frit afbestille sin rejse. Forudsætningen herfor er dog, at man fra offentlig myndighed, som fx Udenrigsministeriet eller sundhedsmyndighederne, har frarådet rejser til det pågældende område.
Aflysning på grund af manglende tilslutning til rejsen
I Svane Rejser’s salgsmateriale på hjemmesiden og/eller andre steder anfører vi altid for alle vores rejser:
1. Hvis der er krav om tilslutning til rejsen fra et minimum af deltagere for at rejsen kan gennemføres.
2. Hvor mange deltagere der i så fald er minimum, for at rejsen gennemføres.
3. Hvornår dette minimumstal i så fald senest skal være opnået inden rejsens påbegyndelse.
Hvis Svane Rejser IKKE kan opnå minimumtallet af deltagere til en given rejse, kan Svane Rejser ansvarsfrit aflyse rejsen. Svane Rejser vil i så fald underrette kunden om aflysningen af rejsen, inden den anførte frist, dog ikke senere end…
– 20 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er over seks dage.
– 7 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er mellem to og seks dage.
Svane Rejser kan også aflyse rejsen, hvis de er forhindret i at arrangere og udføre rejsen på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder. I så fald forpligter Svane Rejser sig til at underrette den rejsende om aflysningen af rejsen uden unødig forsinkelse og inden rejsens begyndelse.
Hvis Svane Rejser aflyser rejsen i overensstemmelse med ovennævnte betingelser, har den rejsende krav på at få tilbagebetalt samtlige beløb, der er betalt i forbindelse med den pågældende rejse og uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter opsigelsen.
Den rejsende har i disse tilfælde ikke krav på erstatning.
Forsikringer
Svane Rejser anbefaler at tegne relevante forsikringer, idet det gule sygesikringskort (og blå EU-bevis) ikke dækker for skader, som er sket under rejser uden for EU og EØS-landene (fx Norge, Schweiz og Island). Vi anbefaler på det kraftigste, at du tegner en rejseforsikring med højeste dækning. En rejseforsikring dækker sygdoms- og hjemtransportomkostninger. Hvis du ikke tegner en sådan forsikring, er du selv ansvarlig for at afholde omkostninger ved sygdom, hospitalsindlæggelse, evt. syge-flytransport hjem, mv. undervejs på rejsen.
Svane Rejser kan på intet tidspunkt holdes ansvarlig for omkostninger i forbindelse med en sådan situation.
Bemærk særregel ift. Cuba:
Ifølge de cubanske turistmyndigheder SKAL alle rejsende til Cuba bevise ved indrejse i landet, at de er i besiddelse af en rejseforsikring fra et godkendt forsikringsselskab. Vi beder alle vores gæster til Cuba om at tage dette krav meget alvorligt og sørge for at have en godkendt rejseforsikring samt dokumentation på engelsk herfor. Forsikringsselskaberne er forpligtede til at udstede denne dokumentation – også hvis rejseforsikringen er en del af en indboforsikring eller på et kreditkort.
Svane Rejser kan IKKE gøres ansvarlig for problemer, der opstår for kunden, som en konsekvens af, at kunden ikke har fulgt de cubanske myndigheders krav.
Pas, visum og vaccinationer
NB: Nedenstående informationer gælder kun for danske statsborgere. Udenlandske statsborgere må selv indhente information fra deres relevante ambassade/konsulat.
Det er dit eget ansvar at undersøge diverse krav til pas og visum på rejsemålet. Mellemlander du på din rejse i et andet land på vej til den endelige destination, er det ligeledes den rejsendes eget ansvar at undersøge eventuelle krav om transitvisum. Mange rejsemål kræver, at passet ved indrejse er gyldigt mindst 6 måneder efter rejsens afslutning.
Gældende regler kan findes på Udenrigsministeriets hjemmeside.
Svane Rejser påtager sig intet ansvar for kunder, der af en eller anden ukendt grund afvises ved indrejse.
Børn under 18 år, der rejser alene, skal forevise Svane Rejser en skriftlig erklæring fra forældre (eller anden myndighedsholder), der dokumenterer, at de tillader, at barnet rejser med Svane Rejser.
Vaccinationer kan være påkrævet i det land/lande, som du skal besøge på din rejse. Svane Rejser anbefaler, at du kontakter egen læge eller Statens Serum Institut for opdateret information. Opfyldelsen af vaccinationskrav skal kunne dokumenteres med det internationale gule vaccinationscertifikat.
Oplysningspligter for rejsende til USA & Canada (også i transit)
Siden 2009 har der været skærpede indrejsekrav til USA under Visa Waiver-programmet, som SKAL udfyldes inden afrejse fra Danmark. De er aldrig inkluderet i rejsens pris, da ansøgning om visa sker på kundens eget ansvar. Visa Waiver-programmet kaldes populært for ESTA og det kan du finde online.
I Canada har et lignende skærpet indrejsekrav eksisteret siden 2016, som SKAL udfyldes inden afrejse fra Danmark. De er aldrig inkluderet i rejsens pris, da ansøgning om visa sker på kundens eget ansvar.
Her står alt, hvad du skal bruge af information om indrejsekrav til Canada.
Vi understreger kraftigt, at afgivelsen af disse oplysninger samt rigtigheden af dem alene påhviler den rejsende. Manglende eller mangelfuld afgivelse af oplysninger kan medføre omfattende konsekvenser for den rejsende. Svane Rejser har intet ansvar herfor.
Svane Rejser’s oplysningspligt om privat ind- og udførsel af animalske fødevarer
Myndighederne stiller krav til, at vi som rejseudbyder orienterer vores kunder om reglerne for privat ind- og udførsel af animalske fødevarer fra Danmark, hvis du rejser med Svane Rejser til lande udenfor EU. Dette krav fremgår af Kommissionens forordning (EU) nr. 206 fra 2009.
Står du i lufthavnen og er i tvivl, om du har købt varer, der er ulovlige at indføre, så henvend dig til toldmyndighederne i lufthavnen eller ved grænsen. Har du ulovlige produkter, vil de blive fjernet og destrueret.
Prøver du at skjule fødevarerne, og toldmyndighederne selv konstaterer, at du forsøger at indføre ulovlige fødevarer, vil dette blive politianmeldt.
Ulovlig indførsel af animalske produkter kan straffes med bøde.
Se her om du som privatperson kan tage fødevarer med hjem fra udlandet. Det afhænger af, hvad du vil tage med, og hvor du indfører det fra.
Reklamationer – Kundens ansvar ved reklamationer
Konstateres en mangel efter rejsens begyndelse, undervejs eller på rejsemålet, skal kunden straks reklamere over manglen til Svane Rejser eller evt. til Svane Rejser’s repræsentant på destinationen eller til den eller disse af Svane Rejser’s underleverandør(er), som den pågældende mangel angår. Såfremt repræsentanten eller underleverandøren ikke kan eller vil afhjælpe manglen, eller efter kunden opfattelse ikke afhjælper tilfredsstillende, skal kunden straks reklamere direkte til Svane Rejser.
Dette kan ske 24 timer i døgnet på telefonen +45 28 70 35 11. Send en sms til dette nummer og husk altid at opgive dit navn(e) og destination.
Du kan også ringe eller sende en mail til svane@svanerejser.dk eller i dagtimerne til vores team hos Svane Rejser’s telefon +45 35 35 53 45.
Se yderligere under afsnittet Kundens ansvar herunder.
Undlader du at reklamere undervejs på behørig vis, mister du retten til efterfølgende at påberåbe dig manglen og rette krav mod Svane Rejser som følge af manglen. Sørg altid for at få en kvittering, der beviser, at du har reklameret lokalt og som har en original underskrift enten af vores lokale agent, hotel, billejefirma, etc. Undlader du at reklamere og få dokumentation som beskrevet ovenfor, vil det have konsekvenser for din ret til efterfølgende at påberåbe dig manglen og for opnåelse af en eventuel kompensation.
Krav angående mangler, som ikke har kunne afhjælpes på stedet, skal være Svane Rejser skriftligt i hænde inden for rimelig tid efter rejsens afslutning – dog senest 30 dage efter hjemkomst. Send dit krav til vores mail: svane@svanerejser.dk
Såfremt reklamationer ikke kan løses til kundens tilfredshed, kan kunden indbringe klagen for Pakkerejse-Ankenævnet – dog senest 6 måneder efter hjemkomst.
Pakkerejse-Ankenævnet
Røjelskær 11, 3 sal
2840 Holte
Tlf. 45 46 11 00
Svane Rejsers ansvar
Svane Rejser er sammen med eventuel teknisk arrangør, jvf. Pakkerejseloven, ansvarlig for at gennemføre rejsen i henhold til aftalebekræftelsen. Svane Rejser er dog ansvarsfri for mangler, ændringer og/eller aflysninger pga. force majeure eller force majeure-lignende hændelser, dvs. hændelser, som arrangøren ved aftalens indgåelse ikke har haft mulighed for at forudse, afbøde eller afværge.
Svane Rejser har hos Gouda tegnet en sædvanlig udvidet ansvarsforsikring til dækning af blandt andet Svane Rejser’s ansvar i medfør af lov om pakkerejser. Svane Rejser har intet ansvar for aflysninger, ændringer eller forsinkelser, der er en følge af kundens egne forhold eller af omstændigheder opstået ved uvedkommende tredjemand eller udefra kommende omstændigheder, der ikke med passende omhyggelighed, kunne have været undgået eller afbødet.
Kundens ansvar
Det er kundens ansvar at sørge for gyldigt pas, visa og eventuelle vaccinationer, som er nødvendige for rejsens gennemførsel. Ligeledes er det kundens ansvar umiddelbart efter modtagelsen af rejsedokumenterne at kontrollere, at disse er i overensstemmelse med det bestilte og at for-, mellem- og efternavne i billetterne og øvrige rejsedokumenter er korrekte og i overensstemmelse med passet. Navnet i flybilletten skal ALTID være i overensstemmelse med de navne, der er indført i passet. Dog kan der ved mange eller lange navne forekomme forkortelser. Her vil det være mellemnavne, der undlades eller forkortes. Svane Rejser påtager sig intet ansvar for de følger, som afgivelsen af ukorrekte eller manglende oplysninger kan medføre.
Kunden forpligter sig endvidere til:
– At møde rettidigt på de i rejseplanen eller ved anden tydelig anvisning oplyste steder og tidspunkter for ud- og hjemrejse og i øvrigt rette sig efter ordensbestemmelser, som gælder for hoteller, transportmidler, osv.
– At optræde således at medrejsende ikke føler sig generet. I grove tilfælde kan det modsatte føre til, at den rejsende af arrangøren eller dennes repræsentant bortvises fra den videre deltagelse i rejsen.
– At være 100 % selvhjulpen på rejsen, dvs. at man kan klare sig selv på trapper, brosten, med sin egen kuffert og på udflugter. Kan man ikke følge med gruppen, er rejselederen berettiget til at fortsætte med gruppen uden at tage specielle hensyn til den pågældende.
– At holde sig opdateret om flyrejsen, da det er den rejsendes ansvar at holde sig opdateret med tidsændringer og skift af flynumre, som kan forekomme både før afrejse og under ferien, ved hjemrejsen eller eventuelle indenrigsflyvninger undervejs i ferien. Man kan orientere sig på flyselskabets hjemmeside. Bemærk at mange indenrigsbilletter og billetter mellem Asien, Sydamerika, mv. bookes af vores lokale kontorer og agenter. Derfor kan der forekomme mindre forskelle mellem de afgangstider, der er anført på rejseplanen, og de faktiske afgangstider.
– At kunden altid SKAL oplyse Svane Rejser et telefonnummer/mobilnummer eller e-mail eller evt. kontakt til nærmeste pårørende, så det er muligt for Svane Rejser at komme i kontakt med kunden inden rejsen og på selve rejsen, således at Svane Rejser kan kontakte kunden og informere kunden om evt. ændringer i rejseruten.
– Det påhviler kunden selv at sørge for, at Svane Rejser har de rigtige informationer, herunder korrekt telefonnummer/mobilnummer, mv. Såfremt dette ikke er opfyldt, vil ethvert krav om kompensation eller lignende blive afvist.
– Det er kundens eget ansvar at møde rettidigt til afrejsen fra de forskellige destinationer. Kommer kunden for sent, skal vores lokale kontor eller agent, luftfartsselskab og forsikringsselskab straks kontaktes. Kunden kan IKKE selv købe en billet, indlogere sig på et hotel eller påtage sig andre udgifter og regne med, at Svane Rejser betaler efterfølgende. Vi anbefaler vores kunder at tegne en rejseforsikring, som dækker forsinket fremmøde.
– Ved evt. fremmed statsborgerskab er det ALTID den rejsendes eget ansvar at sørge for at have formaliteterne i orden. Vi henviser i øvrigt til Udenrigsministeriets hjemmeside www.um.dk eller Udlændingeservice’s hjemmeside www.nyidanmark.dk.
– Udgifter, som kunden selv har betalt, refunderes ikke, medmindre de på forhånd er blevet godkendt af Svane Rejser i Danmark, og kun mod originale kvitteringer. Kunden skal også straks kontakte Svane Rejser i tilfælde af eventuelle mangler ved rejsen (se afsnit ovenfor om Reklamation). Bliver Svane Rejser ikke informeret på stedet og straks om eventuelle mangler, kan kunden IKKE rette krav om kompensation herfor efter hjemkomsten.
Eneforælder, der rejser med børn
Mexico, Sydafrika, Canada og Den Dominikanske Republik og en lang række andre lande kræver, at en forælder, der rejser alene med sit barn under 18 år, har en erklæring på engelsk med fra den anden forælder, som ikke deltager i rejsen. I erklæringen skal den anden forælder give sin accept til, at barnet deltager på rejsen. Dette er indført for at undgå børnekidnapninger. Check derfor altid med pågældende myndigheder i indrejse-landet, hvilke krav der stilles til ”enkelt-forældre med børn”. Det er altid kundens eget ansvar, at disse love overholdes, Svane Rejser kan aldrig holdes ansvarlig for, at rejsereglerne overholdes. Det påhviler altid den/de rejsende selv at orientere sig herom.
Luftfartsselskabernes ansvar
For de i rejsen deltagende luftfartsselskab(-er) optræder Svane Rejser udelukkende som agent. Det betyder, at luftfartsselskabet(-erne) alene er den ansvarlige part for den korrekte gennemførsel af transportaftalen. Disse selskabers transportbetingelser og ansvarsbegrænsninger er derfor gældende.
Transport sker iht. Montreal- og Warszawa-konventionerne og 889/2002, der begrænser luftfartsselskabernes erstatningsansvar i tilfælde af død eller tilskadekomst og ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af bagage samt i tilfælde af forsinkelser.
Udeblivelse/ubenyttede ydelser
Såfremt kunden ikke har afbestilt rejsen, og/eller indfinder kunden sig ikke på angivet tid og sted for ud- eller hjemrejsen eller kan kunden ikke tiltræde og/eller fuldføre rejsen på grund af manglende rejsedokumenter, herunder fx gyldigt pas, nødvendige visa, vaccinationsattester, vouchers, mv., har Svane Rejser ret til at beregne sig den totale pris for rejsen.
Hvis kunden udebliver fra anførte transporter eller på anden måde undlader at udnytte de ydelser, som er bestilt, kan der ikke kræves godtgørelse for disse ydelser.
Brug af flybilletter og hotelophold, billeje, mv. skal benyttes på alle strækninger og på de gældende tider. Alle strækninger på en flybillet skal bruges, ellers bliver hele billetten ugyldig. Har kunden fx en flybillet København-Amsterdam-Havana, SKAL kunden stå på flyet i København, ellers annullerer flyselskabet ALLE de efterfølgende flystrækninger inkl. returbilletten. Dette gælder også for hoteller, så ankommer du til et hotel en dag senere, end du har bestilt ophold til, kan du risikere, at hele opholdet er blevet annulleret. Det samme gælder ved afhentning af lejebil.
Ændringer af rejsens forløb
Svane Rejser kan foretage mindre ændringer af rejsens forløb under og efter bestillingen. Lovgivningen tager desværre ikke højde for rejser som kultureventyr og rejser, hvor forholdene er af sådan en karakter, at man kan forvente rejseændringer, der som udgangspunkt altid er i deltagernes interesse – og ofte finder sted.
I denne forbindelse kan Cuba nævnes som et godt eksempel, da Cuba har store udfordringer med infrastrukturen, som betyder, at busser og taxaer ofte kan være forsinkede. Der er til tider også vandmangel og overbookning på nogle hoteller og casa particulares i landet. Dette gælder ikke kun Cuba, men også mange andre lande, især i Caribien og Latinamerika. På en stor del af vores oversøiske rejser arbejder vi med meget sene ændringer for så vidt det er muligt. Det sker for at skabe den bedst mulige rejse under hensyntagen til vejr og andre lokale forhold og begivenheder. Dette forhold gælder både de individuelle rejser og vores grupperejser med og uden rejseleder.
Svane Rejser’s ansvar rækker ikke ud over de internationale bestemmelser og konventioners begrænsninger. Dette betyder i praksis, at kunden kun har udsigt til meget små kompensationer ved større forsinkelser (på niveau med mange kreditkortforsikringer der i øvrigt også vil gøre modkrav overfor selskabet).
Dette er meget vigtigt at gøre sig klart hjemmefra og acceptere undervejs på rejsen.
Importregler for privatpersoner
Jf. artikel 45 i Plantesunhedsforordningen har der siden 14. december 2019 været oplysningspligt ved indførsel af diverse organiske materialer værende: Frø, frugt og andre planteprduktioner. Nedenfor kan du læse et uddrag om reglementet og, du kan med fordel læse yderligere på nedenstående links. Er du på noget tidspunkt i tvivl om du må indførerer et af følgende, så kan du kontakte Landbrugsstyrrelsen, da en overtædelse af gældende regler kan have store konsekvenser.
“Siden den 14. december 2019 har lufthavne og havne pligt til at informere rejsende om reglerne for indførsel af planter og planteprodukter fra lande uden for EU. En EU-forordning 1, som trådte i kraft pr. 14. december 2019, skærper reglerne for hvad passagerer, som rejser fra lande udenfor EU til Danmark, må have med i bagagen. Reglerne skyldes Artikel 45 i Plantesundhedsforordningen og har til formål at beskytte vores natur- og kulturlandskab samt planteproduktion mod alvorlige sygdomme og skadedyr, som kan følge med planter og planteprodukter. Siden den 14. december 2019 har lufthavne og havne pligt til at informere rejsende om reglerne for indførsel af planter og planteprodukter fra lande uden for EU. En EU-forordning 1, som trådte i kraft pr. 14. december 2019, skærper reglerne for hvad passagerer, som rejser fra lande udenfor EU til Danmark, må have med i bagagen. Reglerne skyldes Artikel 45 i Plantesundhedsforordningen og har til formål at beskytte vores natur- og kulturlandskab samt planteproduktion mod alvorlige sygdomme og skadedyr, som kan følge med planter og planteprodukter.”
Landbrugsstyrelsen
Jura & Kvalitet
Planter & Biosikkerhed
Tlf.: 33 95 80 00
https://lbst.dk/virksomheder/import-og-eksport/import-plantesundhed-handelsnormer-og-cites/importregler-for-privatpersoner
Værnetingsregler og lovvalg
Ethvert krav mod Svane Rejser skal afgøres efter dansk ret. Klager, som ikke kan afgøres ved Pakkerejse-Ankenævnet skal afgøres i Sø- og Handelsretten i Danmark. Der tages forbehold for ændringer og trykfejl i rejseprogrammer samt tilbud med andre regler.
Svane Rejser ApS
Bagsværd Torv 8
2880 Bagsværd
Rejsegarantifonden medlemsnummer 1156