Vi er meget, meget tilfreds med servicen hos Svane Rejser
10. marts 2020
Alt i alt en skøn tur hvor vi kunne koble af 100% og glemme hverdagen herhjemme, mens vi blev proppet med input og oplevelser og vi nød at være uden internet i 14 dage.
Tusind tak til Isabella for alt din hjælp og en fremragende service!
Vi havde en rigtig dejlig tur. Der var styr på alle detaljer inden afrejse og under rejsen oplevede vi ingen udfordringer med busser, hoteller osv. Alle var klar over, at vi ankom og at alt var betalt. Stor ros til de tre casas particulares også, de var enormt søde, gæstfri, lavede det lækreste mad og værelserne var i fin stand. Vi var spændte på konceptet og blev kun positivt overraskede.
Havana var lige så farvestrålende, som vi havde håbet. Vi følte, vi havde nok tid her med 2 hele dage, 1 dag havde helt sikkert været for lidt. 1,5 dag i Vinales var også passende. Vi fik set det hele, uden at vi havde travlt. Landsbyen var bestemt et besøg værd, det var skønt at se naturen og det lille samfund. Trinidad var igen noget helt andet med de helt små brostensgader, og her var det også fint med to hele dage, hverken for meget eller for lidt. Vi fik oplevet de forskellige naturparker. Varadero og resortet der var måske ikke lige så meget os, men det var vi næsten bange for ved bookingen, da vi aldrig har prøvet all-inclusive før og heller ikke kommer til at prøve det igen. Hotellet var fint og rent, så var mere all-inclusive konceptet, som ikke tiltalte os. Alt i alt et skønt land at rejse rundt i, og det var godt at se alle fire byer, da de havde så meget forskelligt at byde på.
Air France var rigtig gode på vejen hjem. På vej fra Paris-Cuba havde de dog fundet den ældste flyver i deres flåde. Borde og stole virkede ikke og kunne ikke holdes oprejst / låst. De indbyggede skærme virkede ikke, dog havde de fri bar under flyvningen som et plaster på såret. Hjemturen var rigtig fin i en nyere maskine. Meget fin service undervejs, både på ud og hjemturen. Indtjekning i Havana på vejen hjem var dog et rent kaos, og det endte med at de måtte udskyde afgangen. Vi stod i kø 3,5 time i alt for at tjekke ind (og vi ankom 3 timer før afgang), og der var masser i køen bag os. Dette var dog nok nærmere et problem i lufthavnen og ikke med AirFrance. Noget med deres IT-systemer der ikke virkede.
Vi er meget, meget tilfreds med servicen hos Svane Rejser. Super god service og altid klar på at besvare vores spørgsmål. Virkelig dejligt med alle de informationer vi fik og ingen brok, når vi ønskede at ændre et hotel, etc. Tak for tålmodigheden. Derudover fungerede alt på turen som sagt også, alle bookinger og aftaler holdt. De hjemmelavede rutebeskrivelser og kort gav tryghed på turen, og vi blev endda hentet ved bussen af vores casas particulares både i Vinales og i Trinidad. Det var næsten som en grupperejse bare på egen hånd.
Udover det kan vi tilknytte følgende:
Vores første dag i Havana var der indlagt et infomøde, og vi havde hjemmefra aftalt med Isabella, at vi skulle snakke nærmere om Trinidad med jeres lokale kontor. Desværre vidste de intet om Trinidad og de udflugter, som i tilbød her. Vi fik faktisk bare en mappe med samme info som på jeres hjemmeside. Efterfølgende skulle vi køre tur i en fin amerikaner bil, som desværre blevet noget kortere end planlagt, da der normalt ikke er afsat tid under infomødet til at booke ture. Dette var vi noget overrasket og ærgerlige over, da vi jo havde aftalt dette hjemmefra.
Cykelturen i Vinales var lidt en blandet oplevelse. Vi havde booket turen hjemmefra igennem Svanerejser. Cyklerne var meget gamle ift det, vi selv kunne have booket i Vinales, og desværre så var guiden syg med influenza, så han virkede meget sløj og ikke særlig interesseret i turen. Dette var rigtig ærgerligt, da det tog lidt af oplevelsen. Vi vidste hjemmefra, at alle turene sikkert kunne bookes billigere lokalt ved ankomst, men fx cykelturen valgte vi at betale mere for, da vi så gik ud fra, at cykler og guide så var at bedste kvalitet. Det skal så siges, at cykelturen i Trinidad var en stor fornøjelse med gode cykler og en superveloplagt og imødekommende guide.
I har muligvis skrevet det et sted, og vi har bare overset det – men det kom ærligt talt bag på os, hvor mange basisvarer det var svært at skaffe i Cuba, og vi var undervejs lidt ærgerlige over, at vi ikke havde taget nogle brugbare småting med som gaver, fx kuglepenne. Vi ved godt, at nogle rejsende måske kunne opfatte sådan en opfordring forkert, men vi havde gerne taget lidt med til vores søde værter.
Vi benyttede de ”gratis” gåture i både Havana og Trinidad, og det kan vi bestemt også anbefale til andre turister. Det var en rigtig fin måde at lære mere om stederne og guiderne var meget meget interesseret i at fortælle og vi fik svar på en masse spørgsmål om Cuba og deres daglige etc.
Vi går tit andre veje end hvad der er “normalt” og vi fandt den gamle jernbanestation i Trinidad, med en masse gamle damplokomotiver. Da vi gik rundt og kiggede, kom der en mand løbende og her i Vesten er det jo normalt ikke et godt tegn – Cubanerne er dog anderledes! Manden snakkede ikke meget engelsk, men han fortalte det bedst han kunne og inden vi fik set os om, kravlede vi rundt på togene og kom endda ind bag indhegningen og fik set nogen ældre lokomotiver fra Sovjetunionen, Østtyskland og Kina. Vi var meget overrasket over deres iver for at snakke og vise frem. Han fik et par sedler og var lykkelig og det samme var vi 🙂
Kristina og Andreas.